Fritidspolitiker vara eller icke vara, det är frågan!

Demokratin i Sveriges bygger på att folkvalda politiker fattar beslut i kommun, region och riksdag. Om vi inte har politiker så faller det demokratiska systemet som vi byggt upp under årtionden. Politikerna skall spegla samhället och komma från alla samhällsklasser och åldrar (http://www.dagenssamhalle.se/debatt/aer-fritidspolitiker-ett-utdoeende-slaekte-1226). En fritidspolitiker har sin huvudsakliga sysselsättning utanför politiken och sköter följaktligen de politiska uppdragen på sin fritid (http://sv.wikipedia.org/wiki/Politiker). I dag finns det ca 42000 fritidspolitiker i Sverige (http://svt.se/2.124990/1.2130555/demokratiarbetarna).

 Vad innebär det att vara fritidspolitiker i Kungälvs kommun?

Jag tänkte berätta lite vad det innebär att vara fritidspolitiker utifrån mina erfarenheter.

Har sedan januari 2011 varit invald i Kungälvs kommuns kommunstyrelse. Det har varit en upplevelse och jag har lärt mig otroligt mycket om saker som jag trodde var självklara men som visade sig inte alls vara det!

Att sitta i Kommunstyrelsen innebär att man också får andra uppdrag. Jag sitter även med i sociala utskottet, äldrerådet, funktionshinderrådet och är kontakt person för tre äldreboenden.

Jag jobbar i kommunen som förskolelärare och är ledig för det politiska uppdragen ca en gång i veckan. Men det är aldrig på samma dag vilket har gjort det oerhört svårt att planera in vikarier och den löpande verksamheten.

Under första terminen var det en ny vikarie varje gång. Det blev ohållbart för mina arbetskamrater men också för barnen. Det påverkade gruppen och jag hade alltid dåligt samvete. Nå väl, termin två lovade man att det skulle bli bättre gällande vikarierna. Vi skulle redan från starten av terminen få vår så kallade fasta vikarie på mina pass. Det kändes tryggt och jag fortsatte mitt fritidspolitiska uppdrag. Men det dröjde inte länge förrän vi åter fick den ena nya vikarien efter den andra. Det hade gjorts lite omstruktureringar vilket innebar att alla de bokade passen ändrades. Åter pratade vi med de som bestämmer och vi lovades bättring. Men nu med facit i handen efter termin tre snart avslutad så har vi haft lika många vikarier som innan och allt känns verkligen hopplöst.

Det dåliga samvetet är en ständig följeslagare och jag frågar mig om det verkligen är värt det?

Sedan tillkommer att man bytt system med arvoden. Allt beror ifrån början på att det finns andra fritidspolitiker som ”lurat” systemet och på det sättet fått mer pengar än de borde. För att detta inte skall kunna ske har man gjort ett nytt system vilket gör det mycket krångligare.

För mig personligen innebär det att jag vid varje möte skall fylla i en blankett där jag kräver ersättning för förlorad arbetsförtjänst. Denna skall skrivas på av ordföraren för mötet. Samtidigt skall sekreteraren lämna in vilka som varit på mötet och på det sättet får vi mötesarvode. Detta arvode betalas ut månaden efter.

Allt sedan jag förstod vilka blanketter som skall fyllas i har jag vid varje möte jag deltagit i fyllt i och fått påskrivet för att sedan lämna vidare så att jag får ”lön”. Samtidigt har jag gjort avdraget i kommunens data system ”självservice”. Detta låter väll enkelt och borde vara glasklart MEN det har hittills inte fungerat.

Första månaden drog de pengar för de dagar jag varit borta men jag fick ingen förlorad arbetsförtjänst. Först efter att jag ringt en massa samtal fick jag en extra utbetalning. Månad två drog man dagar som ännu inte varit! Sant!!!

Lönebrytningen var 21/5 och de drog 23 + 30/5. Argumentet var att jag hade ju lagt in det i systemet. Men eftersom mötena inte varit, kunde jag ju inte lämna in blanketten. Därför fick jag ingen förlorad arbetsförtjänst.

Märk nu, att jag är anställd i kommunen och de är de som betalar ut både min lön och den förlorade arbetsförtjänsten. Trotts att jag ringt även denna gång har jag ännu inte fått någon utbetalning.

Så vad har jag lärt mig av detta? Jo att inte lägga in i självservis innan möten utan att göra det först när jag fått pengarna. När jag nämnde det för löneassistenten så sa hon att -så fick jag inte göra. Men de kan utan problem dra dagar som inte varit, tyckte hon var helt riktigt. Tänk vad olika man kan se på saker.

Förutom dessa små problem tillkommer att man skall ha läst handlingarna och vara väl insatt. Det blir man inte bara av att läsa dem, utan man får ofta forska vidare och läsa andra fakta. Detta tar tid som man får hitta på kvällstid eller helger. Det här får man ingen ersättning för. Sedan tillkommer att man har möten med partikamrater och diskuterar ärenden som skall upp så att vi har en gemensam hållning.

Trotts allt detta till synes negativa med att vara så kallade fritidspolitiker så tycker jag det är roligt och givande. Men det måste nog erkännas att man kan verka lite ”knäpp” som gör detta frivilligt.

Så alla ni som klagar på fritids politiker tänk er för, de gör så gott de kan 🙂

 

 

Publicerad av brogrenstankar

En aktiv kvinna i sina bästa år. Har många tankar om livet tillvaron och möjligheterna.

Lämna en kommentar