Varför valde VI som föräldrar Snitz skola i Göteborg till vår son?

Nu närmar sig första terminen sitt slut och vår son O har gått första terminen i nian. Nu är det bara en termin kvar på grundskolan och sedan är det dags för gymnasiet.

Efter att han avverkat fem skolor under de första åtta åren i grundskolan har vi som föräldrar hyfsad koll på vad vi anser att en skola skall kunna klara av. Visst har det funnits saker även under denna termin på Snitz skola i Göteborg, men inte i närheten av vad vi annars har varit vana vid. Under tidigare år har vi minst en gång/vecka fått samtal hem om olika saker som hänt. Jag som mamma har ständigt haft telefonen på och varit orolig när det ringt.

Under denna termin har det enbart ring ett samtal, då var det en incident där en elev ”knuffat” O. Eleven var ångerfylld efter och de hade pratat om vad som hänt så allt var redan ”utrett” när O kom hem på eftermiddagen. När vi pratade om det hemma svarar han mig. – Men mamma det gick bra, han sa förlåt! Det är lugnt.

Under tidigare år har O ofta varit sjuk. Han framkallade minst en gång/vecka feber, magont eller huvudverk. Han hade stora problem med maten och fick den ena allergiska reaktionen efter den andra. Vad han kunde äta minskade allt mer och vi hade stora problem med att få i honom det som behövdes.

Rent ämnesmässigt gick det hyfsat bara han inte blev störd och fick rätt stöd. Men dagligen fick vi information om olika störningar som inträffat. Det var ofta oroligt i klassrummet och olika lärare passerade. Vi föräldrar la ner massa timmar/dag med att få O att hänga med i skolan.

När vi fick reda på att en Snitz skola skulle starta i Göteborg fanns det ingen tvekan för oss att söka och byta skola. Detta trotts att det ”bara” var ett år kvar på grundskolan och att skolan skulle vara ny startad med allt vad det kan innebära.

Snitz skola är till för de elever som har det svårt i en ”vanlig” skola. Många av eleverna har olika neuropsykiatriska diagnoser och verksamheten försöker anpassa utefter elevernas behov.

När vi kom in på Snitz var glädjen stor och kampen mot Kungälvs kommun började. Den håller fortfarande på men eftersom vi verkligen tror på skolan gör vi allt för att O skall kunna gå på Snitz.

Nu efter en termin kan vi konstantera att han vill gå till skolan. Han har nästan inte varit sjuk. Han är mycket bättre i humöret. Han berättar händelser som är roliga, som hänt under skoldagen. Han har tack vare sina nya skolkamrater fått nya vyer och ser ur nya perspektiv. Han säger själv att han nu inte känner sig udda utan är som alla andra!

MEN det finns en sak som verkligen överbygger allt detta. Han har börjat äta sådant som han tidigare inte tålt och fått reaktioner på! När vi frågar hans allergi läkare på Östra sjukhuset säger hon att det beror helt på att han mår så bra nu! Att han slipper stressen och alla kränkningar. Därför kan vår son nu äta vanligt bröd (han är enligt tester spannmåls-, baljväxt-, soja-, laktos- allergiker) och han har börjat äta ärtor, soja, laktos och vi skall även nästa år göra test på ägg! Livet känns med en gång så mycket lättare.

Jag har varit med på skolan under samanlagt tre veckor, först var det under ”inskolningen” då lärde jag känna många av eleverna och lärarna. Det var mycket ”pirr” i början och många saker fungerade inte. Bland annat var maten en katastrof men allt sedan tiden gått har det bitvis blivit bättre även om det finns saker som kan bli ännu bättre.

Det var lite strul med lokaler och vem som skulle vara var. Den stora uppgiften blev för lärarna att lära känna eleverna och veta hur mycket de kunde pressa för att få resultat. Nu när jag varit med under denna vecka ser jag att det hänt otroligt mycket.

Eleverna har blivit en grupp, alla har sina egenskaper men det verkar som om de accepterar varandra och lär av varandra. Gemenskapen är tydlig och man får vara den man är utan att bli trakasserad.

I dag hade eleverna i nian religions prov och jag hade förmånen att få höra deras diskussioner efter provet. Det är verkligen helt fantastiskt att höra deras argumentationer och analyser. De hittade knytpunkter i religionerna; kristendomen, hinduismen, och buddismen. Jag som tidigare jobbat på en F-9 skola har aldrig hört sådana resonemang som dessa ungdomar hade.

Men jag ser också likheter med hur man i tonåren är som individ. Man gör allt för att komma undan och startar gärna diskussioner med lärarna precis innan lektionen så att det kan dröja lite till innan lektionen startar.

Detta är något som man som lärare måste lära sig att handskas med och man skall inte glömma att många av dessa elever inte har speciell stor närvaro under tidigare skolår. Man brukar säga att Rom inte byggdes på ett år och det är nog lika dant här. Snitz skolan i Göteborg byggdes inte på en termin men man har en god början och framför allt lärare och pedagoger gör allt för att eleverna skall må bra.

Jag är innerligt tacksam för att få ha vår son på Snitz skola och jag tycker pedagoger, lärare och personal gör ett fantastiskt jobb. De jobbar dagligen med det sociala samspelet och ser till elevernas starka sida och bygger vidare på det.

Vi valde Snitz skola i Göteborg för att den kommunala skolan i Kungälv inte fungerade för vår son. Som förälder får man nog fråga sig varför man gör de val som man gör och handla utefter det!

Publicerad av brogrenstankar

En aktiv kvinna i sina bästa år. Har många tankar om livet tillvaron och möjligheterna.

13 reaktioner till “Varför valde VI som föräldrar Snitz skola i Göteborg till vår son?

  1. Men inte tar väl friskolor emot barn med problem eller handikapp. Enligt den socialdemokratiska ideologin är ju helt detta otänkbart. Friskolor drivs av riskkapitalbolag som bara är ute efter skyhög vinst och stänger därför ute alla elever som har det minsta problem. Eller har jag missuppfattat något?

    1. Hej!
      Visst finns det friskolor som tar emot barn med speciella problem. Snitz är en sådan skola läs mer genom länken http://www.snitz.se/index.asp?DocID=1654
      Vi har som jag skrev prövat Kungälvs kommunala skolor och det har inte fungerat därför sökte vi oss från den kommunala skolan och det blev friskolan Snitz och visst är det så att inom socialdemokratin är det lite som ett rött skynke med friskolor. Men livet består av val och jag är inte socialdemokratin däremot är jag socialdemorat!

    2. Hej. Har tidigare gått på Snitz. Jag vet att skolan ägs av riskkapitalbolag,. Men är inte orsaken varför Snitz tar emot elever med problem och handikapp för att de får mer pengar/högre skolpeng per elev än vad skolor vanligen får per elever för personer utan diagnos, vad jag hört enligt lagen? Om det är så är det inte konstigt att riskapitalbolag som driver skolor med vinstsyfte tar emot elever med problem om man har en diagnos eftersom de får mer pengar av kommunerna för att kompensera exempelvis fler lärare per elever vilket inte ”vanliga” elever utan diagnos med problem får.
      Exempelvis diagnos kan vara adhd etc

      /Danne

  2. Hej jag har precis läst om ett reportage om snitz skolan, jag har en son med Adhd och har sökt till denna skolan i Göteborg . Skulle gärna veta lite mer information om denna skolan bl.a. Om dom har en ”egen” hemsida hur andra elever/ föräldrar upplever denna skolan, mm Det som jag läste om i artikeln stämmer in på våran situation och hur min son upplevt det i sin nuvarande skola. Tacksam för alla svar både ris o ros
    Med vänlig hälsning, Mia

    1. Hej
      Har funderat på varför de inte svarar dej. Här kommer lite olika nummer de kanske du inte har
      076-885 21 58 till kansliet
      076-885 20 52 till rektorn
      031-762 55 52 till rektorn
      076-885 20 88 lärare telefon
      Hoppas något av dessa nummer fungerar. Vet att det varit fler som haft problem med att komma fram 😦
      Jag/vi var nöjda med skolan även om det fanns brister som på alla skolor. Lycka till
      Med vänlig hälsning, Ulrica Brogren

  3. Hej Ulrika! Tack för en intressant bloggpost! Är också mycket intresserad av skolan. Undrar bara eftersom du skriver ”var” nöjda, går sonen kvar på skolan?
    Har du mer information och vill och hinner får du gärna skicka till mig! 🙂
    Mvh Marie

    1. Hej Marie!
      Vår son går inte kvar på skolan. Det beror på att de inte hade/har den inriktningen som han ville läsa på gymnasiet. Skolan valde att plocka bort den inriktningen precis när sommarlovet började vilket gjorde att vi satt lite på ”pott-kanten”. Som tur var hade skolan anlitat en bra studie- och yrkesvägledare så i all hast sökte vi ny utbildning på ett gymnasium här i Kungälv.
      Det har varit turbulent men just nu fungerar det hyfsat bra. Men som förälder kan man inte slappna av och tro att saker skall lösa sig utan det gäller att man är på och håller kollen.
      Om Snitz-skolan hade haft den inriktning som vår son valde att läsa hade vi inte bytt skola.
      Hoppas detta gav dej lite svar, har du fler frågor så hör av dej 
      Mvh// Ulrica

  4. Oki, kul att du upplevde att sons tid på snitz gymnasium i göteborg var bra. Jag har inte den upplevelsen ifrån snitz gymnasium i Stockholm och om företaget, önskat att jag hade det. Snitz grundskolor och gymnasium ägs av ett aktiebolag. Snitz gymnasium i Stockholm har åkt fast för skolinspektions kontroller för många olika saker. Skolan är redan inne på sin 4 rektor sedan skolan blev en egen skola hösten 2011 efter ha varit samma skola som Cybergymnasiet. Senaste rektorn kom i december 2014 och skolan har samma ägare som Cybergymnasiet. Snitz gymnasium i Göteborg och Snitz Grundskola i Göteborg har tvingats stänga år 2014 pågrund av allvarliga problem efter att skolinspektionen gett skolorna mycket kritik.

    1. Hej
      Jag vet att skolan fått stänga och ja det var även byte av rektorer i Göteborg.
      MEN lärarna gjorde allt de kunde och var fantastiska. Utan det året hade nog inte vår son börjat på gymnasiet.
      Jag var mycket på skolan i början och jag såg hur hårt de kämpade med eleverna.
      Om jag jämför det året och alla de andra år som sonen gick på andra skolor så vinner Snitz överlägset. Det var ett år där han blev accepterad och inte misshandlad. Ett år där lärarna förstod och hjälpte så att även han kunde få godkända betyg.
      // Ulrica

      1. Hej igen. Här kommer kanske en liten för lång text. Hoppas du orkar läsa allt. Kul att din son fick godkända betyg av Snitz gymnasium i Göteborg, att det var skolan som låg bakom att han gick ditt och att han hade förstående lärare. Själv fick jag f(underkänt) i många ämnen. Jag är övertygad att min situation hade sett annorlunda ut om jag hade gått på en annan skola eller i alla fall haft en annan mentor som hade haft lärarutbildning. Jag hade en mentor som jag tror var utan lärarutbildning om jag inte minns fel, vet att andra lärare hade sagt det i alla fall och tror mentorn sade det till och med. Ska inte gå in på detaljer orsaken varför jag hade troligen fått godkända betyg men det var definitivt inte en förstående lärare som jag hade som mentor.

        Vet inte riktigt allt exempelvis om förstående lärare eftersom jag gick inte på Snitz Gymnasium i Göteborg utan på Snitz Gymnasium i Stockholm men det kan stämma att det fanns förstående lärare på skolorna. Fler förstående lärare än på vanliga skolor eftersom de exempelvis är van att jobba med personer med diagnos. Men det viktigaste tror jag är om det är fler förstående lärare än på andra specialskolor.
        Tycker du att det fanns fler förstående lärare än på andra speciallskolor?

        Enligt skolinspektionen första besök i 2012-2013 på Snitz Gymnasium i Göteborg fanns det dessutom många lärare utan lärarutbildning men det fanns ändå förstående lärare på Snitz gymnasium i Stockholm.

        Jag har personligen dåligt förtroende för ägarna men nu har skolan fått godkänt på det som skolinspektionen kontrollerade skolan på efter en uppföljning efter kontrollen under hösten 2015 då de först fick kritik av skolinspektionen på en del punkter. Dvs de fick godkänt på alla punkter, det är bra och första gången. Men skulle inte bli förvånad dock om de får kritik någon gång i framtiden vid skolinspektionens nästa besök någon gång i framtiden eftersom det känns som företaget som driver snitz etc är oseriösa. Skolinspektionen hade gått ut i media i december 2014 att de skulle komma på besök till skolan våren 2015 och sedan kom de också hösten 2015 och uppföljningen typ i januari 2016.

        Jag tror inte det var en slump att skolan byte rektor i december 2014 som dessutom var bra. De byte rektor igen i november 2016. Därmed den 5 rektorn på skolan sedan skolan grundades hösten 2011. De sade upp en massa personal och lärare samtidigt också i cirka december 2024 det var nog kanske något med skolinspektionens besök tror jag. Vet att lärare med ej tillräckligt lärarutbildning sades upp. Kan hypotetiskt varit så att lärare med lärarutbildning sades upp också, känner inte till allt. Finns dock fortvarande lärare som jag vet saknar lärarutbildning och enligt en statistik på skolan idag 2017. Uppsägningarna samtidigt under cirka i december 2014 ledde till att lärarna exempelvis inte var på lektionerna utan det blev som att de bara lade en lapp på bordet vad man skulle göra och sedan gick de där ifrån under ett tag, antal månader tror jag det var. Jag drabbades inte så mycket av det men vet andra klasser som gjorde det.

        Men det finns en risk att skolan kommer läggas. I december 2014 uppmärksammades det att skolans ägare hade allvarliga ekonomiska problem och enligt Vd sa i tv och enligt artiklar ifrån svt nyheter har företaget en 5 årsplan. Så därför kan något hända 2020. Har hänt att andra riskkapitalbolag stängt ner sina skolor med allvarliga konsekvenser för elevernas studier och det är inte olagligt att stänga ned skolor när som helst. Det finns dessutom inget som varnar elever för skolor som kan stänga ned. Enligt ett kreditsupplysning- företag hade Snitz ägare värsta riskskalan för konkurs.

        Personligen tror jag det inte var en slump att Snitz gymnasium i Stockholm fått kritik av skolinspektionen eftersom även andra skolor som företaget äger har fått kritik. Skolan hade gjort dessutom många andra dåliga saker.
        Cybergymnadiet i Göteborg och Cybergymnasiet i Malmö har fått kritik av skolinspektionen och som sagt fick Snitz Gymnasium i Göteborg stänga ned efter kritik av skolinspektionen.

        Vad tycker du fördelarna med Snitz Gymnasium var förutom det som du har nämnt i texten i artikeln?
        Det fanns bra saker på min fd gymnasieskola.
        Själv tycker jag det var bra på Snitz Gymnasium i Stockholm att man inte behövde betala på Snitz Gymnasium i Stockholm om en skoldator gått sönder. Det behöver man göra på många skolor på många tusenlappar.

        Mvh Fd. elev på Snitz Gymnasium i Stockholm som tog studenten på skolan för ett bra tag sedan.

      2. Vill tillägga att det är jag som skrev under namnet björnen som skrev andra inlägget ifrån demokratiWeb. Någon orsak kopplades det till en blogg som jag hade startat på kul, och egentligen borde ta bort. Byte namn på bloggen efter inlägget till björnen för att det ska vara samma namn som tidigare inlägg. . Hej ifrån en fd elev på Snitz Gymnasium i Stockholm..

Lämna en kommentar